hvordan bli en influencer på instagram, snapchat, youtube, tiktok

Hur man blir en påverkare

Hur man blir (och fortsätter att vara) en bra influencer?

Du kanske har läst vårt inlägg om vilkeninfluencer är och tänkte att hej, jag vill bli en influencer! eller kanske du redan har börjat men känner att du behöver lite mer information om hur saker och ting fungerar Då är det här guiden för dig. Oavsett om du ska bli en ambassadör för kläder, skor eller något annat kommer dessa steg att hjälpa dig!eg!


Steg 1: Hitta din plattform

Det första du behöver göra är att bestämma vilken plattform du vill fokusera på. Många stora influencers har idag ett Tik Tok, Instagram, Youtube-konto med mera, men när du först börjar är det klokt att ha huvudfokus på en eller två plattformar snarare än att försöka göra allt på en gång. Kom ihåg att det är bättre att göra en sak ordentligt än att göra många saker halvvägs!
Här är en guide till några av de mest populära plattformarna för influencers idag och vem de kan vara lämpliga för:



Tick tack : Korta videoklipp med inbyggd redigerare. Om du föredrar att göra allt på telefonen är det här för dig. Passar dig som vill göra dansfilmer, roliga sketcher, dela åsikter, tips och kunskap som snabbt och enkelt kan förmedlas.

 

Instagram : Bildinnehåll. Om du gillar fotografering är det här plattformen för dig. Instagram låter dig skapa en kombination av både bild- och videoinnehåll, samt skriva korta texter.


Youtube : Längre videor. Om du gillar video och har tid att göra längre videor som kräver mer redigering är detta en bra plattform för dig. Den lämpar sig för innehåll som vloggar, längre videor där man pratar om olika ämnen, how-to’s m.m.


Blogg/egen hemsida : Längre textinnehåll och en mix av media. Vill du skriva artiklar, recensioner och liknande är detta en superplattform. Det låter dig också samla foton, videor och text på en sida som du har full kontroll över.

Vilken plattform du väljer kan också bero på vilken typ av produkt du vill marknadsföra. Kläder är till exempel väldigt populära att vara ambassadör för genom instagram, där även "små" profiler kan få sponsrade produkter i många fall.


Steg 2: Hitta en nisch

Ta reda på vilken typ av innehåll du gillar att skapa och försök hålla dig till det ämnet. Det är lättare att bygga upp en dedikerad följare om dina följare vet vad de får om de följer dig. Är det mode träning matpolitik konsthistoria hundbilder Det är lättare att bli bra på att skapa högkvalitativt innehåll samt få nya följare med liknande intressen om man håller sig till en begränsad nisch.nisje.

Bilde av influencer Mette Jakobsen
@_mettejakobsen_ har hittat sin nisch inom utomhusfoton med sina hundar!

Steg 3: Investera i utrustningen du ska använda

Det är absolut inte nödvändigt att gå ut och köpa all världens kamerautrustning och redigeringsprogram när man först börjar som influencer. Börja gärna i det små och när du ser behovet av att uppgradera din utrustning så investera i högkvalitativ utrustning som du vet att du kommer att använda. Det kan hjälpa dig att göra ditt innehåll bättre, göra det lättare att producera innehåll eller göra det roligare att skapa innehåll! Poängen är: investera klokt och tänk efter innan du köper.


Steg 4: Ge inte upp!

Ge inte upp! När du väl börjat kan det vara demotiverande om du inte får hundratals följare direkt, men kom ihåg att de flesta influencers har ägnat lång tid åt att förbättra sitt innehåll och bygga upp sin följare. Här är några tips som hjälper dig att hålla dig motiverad och bygga en större plattform.


Lär dig nya färdigheter

Det finns massor av resurser på nätet som kan lära dig hur du redigerar foton och videor, tar bättre bilder och skriver bättre artiklar. Kolla in vår guide tillrullar ochfotografera om du inte har gjort det än! Lägg tid på att lära av andra och öva på att öka kvaliteten på ditt innehåll. Bättre innehåll ger dig en högre sannolikhet att samarbeta med företag och kommer generellt att locka fler följare.


Prata med dina följare

En stor del av utmaningen med att vara en influencer är att bygga en relation med dina följare, och att behålla den. Att prata med dina följare om berättelser, ställa frågor till dem, svara på kommentarer och meddelanden är alla fantastiska sätt att lära känna dem som följer dig, och kanske till och med få nya vänner.

Lär känna andra influencers

Var inte rädd för att kontakta andra influencers i din bransch. Det kan vara väldigt användbart att ha andra influencers att ställa frågor till när man först sätter igång, och det gör det mycket roligare att fortsätta i längden!


Inlägg ofta (tillräckligt)

En sak som är väldigt viktig om du vill få fler följare på nätet är att se till att publicera regelbundet. Hur ofta du bör posta beror på vilken plattform du använder. Till exempel kommer en Youtube-video att kräva mer arbete än ett Instagram-inlägg, och därför borde man kanske posta oftare på Instagram än på Youtube. Se dock till att allt innehåll du lägger upp är av hög kvalitet och tillför värde (antingen i form av underhållning, information eller liknande) till dina följare. Det är ingen mening med att posta varje dag om du lägger upp innehåll du inte är nöjd med och som dina följare inte uppskattar.


Autenticitet och ansvar

Det är ingen hemlighet att du också har ett ansvar som influencer att vara trovärdig, öppen och ärlig. Det är lätt att förstöra dina följares förtroende om du rekommenderar en produkt du inte riktigt gillar och inte skulle använda själv. Om du hade köpt kameran som din favoritfotograf rekommenderade och den visade sig ta dåliga bilder och gick sönder direkt, hade det varit svårt att lita på influencern nästa gång de skrev om en produkt. Samtidigt är det viktigt att vara noga med att inte sprida budskap som kan påverka dina följare negativt, vare sig det handlar om att främja attityder som kan påverka följare negativt, eller att rekommendera produkter som kan påverka dem negativt eller till och med vara skadliga. Kom ihåg att du har rätt att säga nej om någon ber dig att marknadsföra något, och det är aldrig för sent att ångra dig!

Tillbaka till blogg