Ulike bilder av influencere

Vad är en influencer?

Begreppet influencer är något vi har blivit väl bekanta med i dagens digitala samhälle, men vad innebär det egentligen att vara influencer Kan vem som helst vara influencer När anses man vara influencer Och varför är vi så intresserade av att lyssna på influencers Det är vad vi kommer att täcka i detta blogginlägg.egget.

Det finns inga tydliga riktlinjer för var gränsen går när man kan kalla sig influencer, men som ordet antyder syftar termen på någon som har inflytande, alltså inflytande på andra människor. Idag används begreppet främst om de som påverkar via digitala plattformar, oavsett om det är Instagram, TikTok, Twitter, Youtube eller något annat. Influencers ses ofta som experter inom ett område, eller så är de någon som har starka relationer med sina följare som får dem att lita på de rekommendationer, tips och åsikter som influencern måste komma med.ed. 

Förut fick vi ofta tips och rekommendationer från vänner och familj om vilka kläder som var snygga, vilka skor som var bäst, vilket flygbolag som var mest pålitligt. Nu tar vi ofta till sociala medier för att se vad de vi följer, litar på och kanske till och med ser upp för att rekommendera där. Vilken kamera använder din favoritfotograf på instagram Vilket flygbolag föredrar dina favoritresebloggar Vilka sneakers använder din favoritatlet eller vilket flygbolag vi ska välja. Det sparar oss ofta tid och gör att vi kan upptäcka nya varumärken som vi annars kanske inte hade känt till.m. 

Att vara influencer kan också vara ett heltidsjobb. De som har särskilt gott inflytande kan få bra betalt för att dela produkter, tjänster eller budskap med deras konsekvenser. Det finns många sätt att få betalt för detta, men oftast är detta via ett fast pris per inlägg/video/story, eller genom att använda en affiliate länk eller rabattkod som ger influencern en viss summa pengar för varje rea där denna kod/ länk används. Vi på Famme arbetar med affiliate länkar/koder som betalningsmetod. Du kan läsa mer om detta i våra influencer-villkorhär.

Det finns flera kategorier av influencers:

Nano Influencer: mindre än 1000 följare

Micro Influencer: 1000-100 000 följare

Makroinfluencer: 100 000 - 1 000 000 följare

Mega Influencer: 1 000 000+ följare

Alla dessa kategorier har sina för- och nackdelar. Det är mycket troligt att du som läser detta tillhör antingen nano- eller mikroinfluensersegmentet. En micro/nano influencer har färre följare än de andra två kategorierna, men dessa följare är ofta mer lojala och dedikerade, vilket är en mycket viktig komponent om du vill ha inflytande i sociala medier.

Influencers är generellt sett en mycket värdefull resurs för företagen de arbetar med, då de både skapar bild-, text- och videoinnehåll för reklammaterial och lägger upp detta reklammaterial till en unik plattform som de själva har byggt. Detta har gjort influencer marketing till en mycket populär form av marknadsföring bland både stora och små företag, och än så länge växer denna trend bara.

 

Läs även:Hur man tar bättre bilder för Instagram

Hur man gör rullar på Instagram

Tillbaka till blogg